tom havlasek art (Donnerstag, 23 März 2023 08:07)
hi, good morning,
my name is tom havlasek and i am an artist
can i ask you for your email address please ?
i would like to talk with you about Mr. Komenda and his life on Semmering
thank you very much
tomhavlasekart@gmail.com
Fujio Kurmeier (Freitag, 17 März 2023 19:49)
Seit Jahrzehnten beschäftige ich mich intensiv mit der Geschichte der Marke Porsche. Mehr als die Technik der Fahrzeuge fasziniert und begeistert mich das unvergleichliche Komendadesign.
Schon als Kind besaß er dieses einzigartige Gespür für Ästhetik das in jede seiner automobilen Kreationen einfloss. Ich fand es schon immer sehr schade, dass Erwin Komenda, der auch in
der düsteren Zeit Deutschlands Haltung bewahrt hat- kein Hitlergruß- in der offiziellen Porschehistorie zu wenig gewürdigt wurde. Immerhin gesteht man ihm beim 75- jährigen Jubiläum einen
gewisse Aufmerksamkeit zu, aber immer noch nicht die, die ihm als Designer der Porschelinie an sich zusteht. Es zeugt von Ignoranz, abzustreiten, dass im 991 und 992 diese Linie nicht
eindeutig gesehen wird- ein abgekartetes Politikum. Ich freue mich umso mehr, dass Sie Frau Dr. Steineck diese Seite ins Leben gerufen haben. Es wäre schön, wenn die Öffentlichkeit in
Zukunft mehr über Ihren Großvater erfahren würde. Ich plane in absehbarer Zeit einen Film über das Design der Komendakreationen zu drehen und freue mich über jede Information, die ich
dazu finden kann.
Mit freundlichen Grüßen Fujio Kurmeier
Hi (Sonntag, 23 Oktober 2022 00:29)
We seen a car advertised online clssiccars.com Asymmetrical unibody length and width! All types of metal elements including the Aluminum composition. WOW! Plagiarism!
Dennis (Sonntag, 07 November 2021 02:53)
So very nice to read more about Mr. Komenda! I see his influence every time I look at my 03’ 996 C4S. That will live on forever.
P (Dienstag, 12 Oktober 2021 04:05)
The Original Prototype in Wikipedia see Porsche 911 (classic) C 20 is the only Prototype uni-body and silhouette, all the other prototype's that the Porsche group fabricated/claim is in
their own World of Words a Myth!
The very special Original uni-body structure/chassis was built with the correct drivers/passengers center of gravity (CG) that is similar range as the new Porsche 911 uni-body with
different dimensions and updated chassis, suspension, all VW group/subsidiaries automobiles are based on the same configuration. (A) Symmetry
R (Montag, 11 Oktober 2021 21:53)
Hi,, the special uni-body design configuration where the drivers center of gravity is where your law suit should be based on, concentrate on the uni-body construction of the the 356-991-911 .
Thomas Weidner (Montag, 26 Juli 2021 15:21)
Guten Tag Frau Iris Steineck,
ich beschäftige mich schon seit langem mit dem Thema Porsche und Ihrem herausragenden
Großvater und habe schon viel über diese Themen gelesen. Was ich nicht verstehen kann ist,
dass man zu Todesursache im Krankenhaus in Stuttgart nichts erfahren kann? Ist das ein Geheimnis und darf die Öffentlichkeit nichts erfahren? Was ist die Todesursache Ihres Großvaters
gewesen?
Sie können mich gerne abschreiben. twweb@gmx.de
Viele Grüße
Thomas Weidner
Karl Ludvigsen (Mittwoch, 16 Dezember 2020 14:01)
I am thinking of writing an article about Erwin Komenda so turned to your fine website to see what is new and interesting.
I should mention that in the latest four-volume version of my Porsche history there is a chapter devoted to the creation of a larger Porsche with many references to design, in which Herr
Komenda is deeply involved.
I wish you the very best.
karlcars@btinternet.com
Carson Mains (Sonntag, 31 Mai 2020 15:53)
Hallo. Ich möchte eine hochauflösende Datei von Erwin Komenda und Otto Husslein kaufen. Ich habe vor, das Foto auszudrucken und es meinem Chef als Geschenk zu geben. Ich entschuldige mich. Ich spreche nicht sehr gut deutsch. Sie können mir unter carsonmains@gmail.com antworten
Andreas A. Schoenwandt (Donnerstag, 21 November 2019 11:06)
Der Cisitalia Rennwagen muss ein Meisterstück gewesen sein: wie kann man aus 1100 ccm ganze 150 km/h herauskitzeln. Das geht nur durch die geniale Stromlinienform. Zusammen mit den Zeitgenossen Reinhard von König-Fachsenfeld und Wunibald Kamm gehört Erwin Komenda zu den ganz Grossen die es überhaupt wagen konnten sich an das Thema eines Stromlinienwagens heranzutasten. Herr Komenda war ein genialer Konstrukteur und Karosseriedesigner und -baumeister!
Tassilo von Grolman (Montag, 15 Oktober 2018 20:37)
Ich habe Ihren Bericht im Design Report gelesen. Da ich selber Designer bin und einen Prozess gegen die Fa. Bodum bis zum BGH durchgefochten habe, habe ich heute fest-
gestellt, was auch die Richter bei Ihnen gemacht haben.
Sie haben keine Ahnung vom Design.
Sie richten immer noch nach der Reichskulturkammer von Herrn Göbbels. Dieser hat 1933 die Gutachter abgeschafft, die bis dahin Pflicht für die Richter waren. Sie haben wahrscheinlich
hierüber eine Chance die DNA über Gutachter zu bekommen, wenn Ihr Anwalt, dafür plädiert, dass wieder nur mit amtlich bestellten Gutachter weitergeht.
Herzliche Grüße Ihr Tassilo von Grolman
Freeman Thomas (Montag, 22 Januar 2018 06:52)
Dr. Steineck,
I am an automotive designer. I worked for Porsche in the 80’s. In the 90’s I co-designed the New Beetle and created the original Audi TT while at Audi/VW. I have sited your grandfather
for the inspiration for these designs. Your grandfather had true vision! I have a continued passion for the truth and am occasionally asked by publications to give my point of view. I
would love to learn more and also to find a clear link between your grandfather’s contributions vs the contributions of Butzi Porsche (and others)on the design of the 911. I am currently
in Germany until Friday. I live in Southern California. Could you please contact me at my email: freemanthomasdesign@gmail.com
Best,
Freeman Thomas
Karin Reik (Freitag, 24 Februar 2017 01:12)
Liebe Frau Steineck,
ich bin sehr beeindruckt von Ihrer Familiengeschichte.
Für Ihren Großvater wünsche ich, dass sein Lebenswerk und seine Leidenschaft, über 50 Jahren nach seinem Tode gerecht gewürdigt wird.
Wünsche Ihnen viel Kraft bei Ihrem unermüdlichen Einsatz für die Anerkennung Ihres Opas.
Liebe Grüße
Karin Reik
Ich saß am 23.2.2017 an Ihrer rechten Seite im Gloria Kino in Stuttgart
Ihre Gesichte hat mich sehr bewegt und betroffen gemacht, dass es Menschen gibt die sich mit dem Wissen und Können von anderen, ein anerkennendes, erfolgreiches und gutes Leben führen
können.
Obat Sakit Kepala Tegang Di Leher (Montag, 18 Januar 2016 08:19)
interessant, den Artikel zu lesen. Vielen Dank für die Info
Ondrej Brom (Dienstag, 11 August 2015 00:03)
Hello,
I have very carefully read through the website and I was very pleased with the information that I have found here. Self KdF Beetle of 1941 and renovating it when I am looking for all
available information. I contacted the museum Porsche and VW both museums but I refused to give any information.
Friedrich (Donnerstag, 12 März 2015 22:08)
Die Homepage ist wirklich sehr gut geworden! Klasse! :-)
Gunter Haug (Dienstag, 24 Juni 2014 21:12)
Liebe Frau Steineck,
Großes Kompliment für diesen Internet-Auftritt, in dem (endlich) die Rolle von Erwin Komenda als genialen Designer sowohl des VW Käfer, als auch des Porsche-Logo und des 356er
"Ur"-Porsche gebührend gewürdigt wird. Mögen sich auch die verschiedensten Medien diese Seite gut ansehen und einen Teil der Automobilgeschichte daraufhin umschreiben. Erwin Komenda hat
es wahrhaft verdient!
Danke nochmals herzlichst
Ihr
Gunter Haug
Very interesting and informative. In my recent book "The BIRTH of the BEETLE: The Development of the Volkswagen by Ferdinand Porsche", Erwin Komenda is, of course, mentioned many, many times! Thanks for the site. Chris Barber,Germany
This website is really the BIBLE for VW fans and lovers. It gives through history of how VW Beetle came into existence, sincere thanks to this website for sharing knowledge among VW gans. Hetal Desai(Toronto,Canada) bings@rediffmail.com October 11, 2003
Herrlich zu wissen das ein "Weyrer" mit an der Wiege stand von u.a. der Klassenmarke Porsche. Ich selbst habe leider nur bis zum 9 Lebensjahr in Weyer a.d.Enns gewohnt aber mein Herz schlägt höher wenn ich diese wirklich Super Seiten lese. Grossartig. Gerhard Gebauer Antwerpen/Belgien gerhard.gebauer@pandora.be
A wonderful site and tribute to a great man.As I read the text and viewed the drawings I was able to walk to my garage and view the actual embodiements of these inventions on my 1958 356 coupe.It allowed for me a tangeble link from the always difficult creation/ideation process to the finished product. The 356 shares an equal space with my 1930 Bugatti T-35B..two timeless designs realized by dedicated teams led by true visionaries. Congratulations on honoring your grandfather in such a sincere and passionate manner. David Willis-USA crumb@parkavenuediamonds.com
An interesting website, dedicated to a brilliant designer - Erwin Komenda. I have been studying the history of the Volkswagen for years, and have this year completed a CAD reconstruction of the first prototype, the V1. Some renderings can be viewed by following the following link:http://www.granger-marketing.com/vw/v1reconstruction.htm Patrick Granger patrickgranger@granger-marketing.com
Very interseting and informative site. I have enjoyed the time I spent here gathering more information about a great man and a great car. Thanks Dirk Berghmans - USA
Als Porsche Designer und 356 Besitzer bin ich froh und begeistert ueber diese wunderbare Website. Noch heute arbeiten wir mit Designelementen, die Erwin Komenda vor mehr als 50 Jahren geschaffen hat. Roland Heiler Huntington Beach, California rheiler@porschetroy.com
Wonderful site! Thank you for providing an historic perspective of a great man. Stuart Zeh, Owner; Porsche #5014 (the 14th Porsche built in Germany, and the First Reutter Cabriolet built) StuartZeh@aol.com
To the creator of this wonderful site I commend you. What a delight. I have owned Porsche cars for the past 20 years and I was not aware of Erwin until Freeman Thoman, President of DaimlerChrylser Advanced Design, Pacifica USA said that he was an ardent follower of Komenda's design philosophy. I have now added a very important piece of Porsche history to my knowledge bank, and for this I am very happy. Thank-you Roselyn
A well deserved and much needed site acknowledging the genius and design eye of the legendary Erwin Komenda. His design of the Porsche 356 is timeless and was the acknowledged genesis of "Butzi" Porsche's design for the Porsche 911. There is still a little bit of Erwin Komenda in every Porsche built today. And for that matter every Volkwagen Beetle (one of the world's most successful automobiles). Erwin is unfortunately forgotten by many today, when other less worthy individuals in automotive history are remembered. Hopefully your website will help get him the credit he truly deserves. Ed Justice, Jr. www.justicebrothers.com
To us this site is a very nice and welcome addition to the extreme great honour Erwin Komenda deserves (forever!) as one of the greatest car designers of our time. Mart Boudestein & Mischa Bauman.
Mr. Komenda designed the body and other elements of the most popular car in history, the Volkswagen, a fact of which most of their owners are not aware. The air cooled VW Bug remains an extremely popular car in America has become a global icon, benchmark and standard to which countless comparisons are made. I wonder if Mr. Komenda could conceive of the impact his design would have on the motoring world? I have been driving them for over 40 years and own three VW Beetles. They are tacit members of our family. Thank you, Mr. Komenda. Jerry Longden, Santa Rosa, California. Jeralong@aol.com
The real tribute to Mr. Komenda's work is that it is still very popular after all these years. Like art, fine engineering is timeless. Thank you, sir. John Bennett, North Carolina, USA
Excellent web site and very informative. It is always neat to learn more about something that is your passion. VWs and 356s Bob Hodgin www.356abc.com
Thank you for preserving and making available to the public all this material concerning this remarkable man. Richard Williams Sarasota, Florida USA
www.kaefertom.at Hello! Nice and interested Site! Nice greetings from Austria your Käfertom!
vary vary good person!! I welcome in me web site about porsche http://porsche.u2.pl
Very good site. Interesting history that is important to the Porsche story. - Max
Gute Arbeit, weiter so viel Erfolg.
Looking for information and found it at this site! 81-178-62-110.dsl.pipex.com
Sehr schön, dass endlich dem Schöpfer der meistgebauten Automobilform des letzten Jahrhunderts eine Seite gewidmet wird. Psychopathologisch erscheint das Verhalten der Konzerne VW und Porsche, die Komendas Namen zu einem Phantom ihrer Geschichte machen und ungeniert Märchen über eine Porsche Genie-Familie verbreiten .
Date: 20 Apr 2006
Time: 14:52:42
Often, after having parked my 911, I often glance back to revel in it's form. Its' ever fascinating lines are testimony to your fathers' towering intelligence and artistry. For those owners and those interested in knowing the real genesis of the unique and timeless 911 shape, Komenda stands head and shoulders above all in the pantheon of design. All one has to do is attempt to name another product design, any design, who's basic aesthetic values have remained and thrived over eight decades. Raise a glass to Erwin and to his masterstroke and to driving in its' purest form. Mark Peters
Date:
21 May 2006
Time: 04:35:46
Thank you for this insight on one of the greatest auto designers. His rolling legacy speaks for itself, but Your Grandfathers uncompromising principals are also seen in how he "never raised his hand" only calling him "Mr. Hitler". Thanks again. signed Ron Davidson (Porsche Technician USA)P.S. I found your website through an artical by Dan Proudfoot in the june Excellence magazine (subject Erwin Komenda)
Date:
5 October 2006
Time: 00:46:46
See http://www.atico.nl/camelot/huilen.html
I will (poorly) translate the following part of it in english:
A statue for Erwin Komenda
Most people think, that the old Ferdinad Porsche designed the VW beetle (at the background). But it was Erwin Komenda, the man left on the picture, who was responsible for the most successful car of the last century. If you click on his name, you will enter a website that brings a tribute to this brilliant man. It is disturbing me, that Harm Lagaay has been continuously highlighted by Porsche, but that a man of a much greater magnitude has become the victim of scissors. While he was the designer who created the specific shape of Porsche. The young and ambitious Butzi (the big boss’ son) and the experienced Komenda often quarrelled about the shape of the new 901. Ferry has often covered his son by overruling Komenda. Nevertheless, Komenda’s contribution was most important. The – at that time – 27 year old Butzi may have been a good moulder, for the design and construction of a new car he had to lean on the skills of the experienced Komenda. The fundamental character of this modest man towards the Porsche clan would break him up. In 1965, he was fired ingloriously. The poor man did not overcome this and died a year later, at the age of 62. As long as there is no statue of Komanda at the gate of the Porsche factory, I find all the tributes to Harm Lagaay grossly exaggerated. Lagaay may have scored nicely in terms of sales, there is more in living than money. Komenda has laid the superb basis from a primitive sign table - without CAD/CAM - on which Lagaay is now dancing with Wiedeking exuberantly.
I know it is outdated, since Lagaay left, but I leave the publication as it was since 2004.
Een standbeeld voor Erwin Komenda
Vrijwel iedereen denkt dat het de oude Ferdinand Porsche was, die de Volkswagen Kever (op de achtergrond) heeft getekend. Maar het was Erwin
Komenda, de man links op de foto, die verantwoordelijk was voor de meest succesvolle auto van de vorige eeuw. Als je op zijn naam klikt kom je op een website, die sinds 2004 recht doet aan
deze bescheiden man. Wat me stoort is dat Harm Lagaay door Porsche AG continu in het publicitaire zonnetje is gezet, maar dat een veel groter man als Komenda ten offer is gevallen aan de schaar.
Terwijl hij het was die de Porsche zijn karakteristieke vorm heeft gegeven. De jonge en ambitieuze Butzi (het zoontje van de baas...) en de ervaren Komenda zijn elkaar regelmatig in de haren
gevlogen over hoe de 911 er uit moest gaan zien. Ferry heeft zijn zoon herhaaldelijk in bescherming genomen door Komenda te overrulen. Toch heeft Komenda's bijdrage absoluut het zwaarst gewogen.
De toen 27-jarige Butzi kon weliwaar een leuk potje boetseren, maar voor het ontwerpen en construeren van een auto kon hij echt niet buiten de hulp van de ervaren rot Komenda. Het principiële
karakter van deze bescheiden man ten opzichte van de Porsche clan zou hem zwaar opbreken. In 1965 werd hij roemloos het bedrijf uit gesmeten. De arme man kwam dit niet te boven en hij overleed
nog geen jaar later, 62 jaar oud. Zolang er bij de poort van de Porsche fabriek nog geen standbeeld staat voor Komenda vind ik al het eerbetoon aan Harm Lagaay schromelijk overdreven. Lagaay mag
dan in termen van omzet leuk hebben gescoord, er is meer in het leven dan geld. De geniale Komenda heeft vanaf een primitieve tekentafel - zonder CAD/CAM - het schitterende fundament gelegd
waarop Lagaay nu met Wiedeking zo uitbundig de polonaise danst.
A (Freitag, 29 März 2024 22:01)
My family and I visited the Porsche Cars North America headquarters today. Our tour guide talked at length about the design prowess of Ferdinand, Ferry, and Butzi. I respectfully reminded him that he was shortchanging (completely leaving out) Erwin Komenda, the man who truly gave Porsche its face :-)